10 věcí, které z vás v autě dělají blbce

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
03.8.2015, 16:08

Počet automobilových chůviček už narostl tak moc, že vlastně ty auta ani neřídíme, jen podléháme trapné iluzi, že nad tím plechem na čtyřech kolech máme nějakou kontrolu.

1. Kontrola pásů

seatbelt Pásy vymysleli před víc než půl stoletím ve švédském Volvu. A na stejném místě také vymysleli to otravné pípání, které nastane, když si pásy zapomenete připnout hned po rozjetí.

2. Kontrola slepého úhlu

Zrcátka, pohled přes rameno a může se jet do jiného pruhu. Tenhle návyk ve vás ničí diody ve zpětných zrcátkách, které vás upozorní, že je někdo i tam, kam vy nevidíte. Může za to částečně i mizerný výhled z aut, protože když se ohlédnete v některých „sedanech á la kupé", uvidíte leda tak masivní sloupek.

3. Kontrola jízdy v pruhu

jizdavpruhu

Ale, ale... tady jste přejel přes čáru. Elektronický snímač samozřejmě netuší, že čára není zeď, takže otravně hlásí jakýkoliv přešlap bílé linky. Při svém kličkování jste prostě hlídání a bezodkladně trestáni výstražným zvukem.

4. Kontrola správně zařazené rychlosti

Že si chcete užít zvuk nad čtyřmi tisíci otáček? Ani náhodou, to přece žere příliš paliva. Podle inteligentní nápovědy byste měli řadit na hranici dušení motoru. Co na tom, že se pohon mnohem rychleji opotřebovává, spotřeba je přece důležitější.

5. Kontrola únavy

pausen

Známá ikonka šálku, která se rozsvítí v případě, že počítač vyhodnotí nenadálé změny v řidičově chování, prudké změny směru a další parametry, které lze snadno vysvětlit. Ale vysvětlujte něco počítači. Prostě jste udělali myšku kolem vyplašené srnky a teď vám bude až do cíle vyčítavě svítit do obličeje ikonka kávy a přátelská rada, že se máte jít natáhnout.

6. Bezpečnostní pojistka palubní navigace

Vozy některých výrobců vám nedovolí nastavovat cíle v navigaci, pokud je vozidlo v pohybu. Palubní systém předpokládá, že řidič by se neměl věnovat navigaci, když zrovna řídí. Už ho ale nenapadne, že data do systému zadává třeba spolujezdec. Co kdybyste jezdili o samotě? Ne, nic se nesmí ponechat náhodě. Pokud chcete zadat cíl, musíte prostě zastavit a udělat to v klidu.

7. Elektronický stabilizační systém

esp

Od letošního roku je ESC/ESP povinné ve všech nových vozech prodávaných v EU. Jde o nadstavbu systému ABS, která vás má lidově řečeno vytáhnout z průšvihu. Reguluje protáčející se kolo a jakmile letíte ven ze zatáčky, udusí vám výkon a zkusí zachránit situaci. Ve spoustě případů ovšem jen uspíší blížící se zkázu. Při běžném ježdění vám toleruje zlozvyky (třeba brzdění v zatáčce), při akčnější jízdě vás drží zbytečně zkrátka, což je mrzuté zejména u aut, u kterých se ESP nedá vypnout.

8. Asistent rozjezdu do kopce

Plynulý rozjezd v kopci, ať už s použitím ruční brzdy nebo bez ní, se učí v každé autoškole. Kdo ho nezvládne, ten testy neudělá a nedostane řidičák. Proč byste tedy chtěli někoho odnaučit pracně vydobytou zkušenost? Kvůli troše pohodlí nebo spíš proto, že ruční brzdy z aut pomalu mizí (viz následující bod)?

9. Elektronická ruční brzda

pecko

Ano, absence klasického „rukávu" šetří místo, jenže tradiční ruční brzda měla tolik výhod. Mohli jste s ní blbnout na sněhu, donutit předokolku k ladnému smyku, zachránit se na ledovci od potenciálního průšvihu.

S elektronickou nezmůžete nic. Má formu malého tlačítka, které reaguje se zpožděním, za jízdy se občas úplně odmítne aktivovat, a i když na vás svítí ikonka, vždycky sundaváte nohu z brzdy se zvláštním strachem, že se ten elektronický bazmek neaktivoval. Je to však rychle postupující rakovina, která se začíná objevovat i ve sportovních modelech.

10. Parkovací asistent

U některých aut chápeme parkovací senzory nebo couvací kamery, prostě narostly tak moc, že je z nich špatně vidět a mají proporce parníku. Tihle asistenti sice z parkování ukrajují trochu adrenalinu, ale nechají vás celý proces trefování se mezi dvě čáry, auta nebo zdi provést osobně a být na to patřičně hrdí.

Noví parkovací asistenti už ale umí zaparkovat bez vaší pomoci podélně, příčně i jakkoliv jinak. V lepším případě jim musíte pomoct plynem a brzdou, zatímco sami otáčí volantem, v horším případě už si úplně poradí bez vás, což vzbuzuje podezření, že taky dovedou sami vyparkovat a odjet za lepším životem někam do háje. Samozřejmě bez vás, protože vy už jste jaksi navíc.

A TADY máte 9 důvodů, proč si nenechat zaparkovat auto ani od nikoho cizího.


Komentáře